top of page

Interrail update #1 (2022)

Op 25 mei 2022 vertrokken we om 6.57 uur met de trein vanuit Veenendaal en zou onze interrail reis door Europa gaan beginnen. Iedereen die ons al langer volgt weet dat we dit in het najaar van 2021 ook hebben gedaan. Via Instagram houden we jullie op de hoogte van onze avonturen, maar via deze update die elk 2 weken online komt, willen we alles wat uitgebreider met jullie delen.

Dus mocht je benieuwd zijn naar onze reis, lees dan vooral verder!

FEITEN & CIJFERS

Landen: Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en Italië

Dagen onderweg: 14

Afstand: 3270 km

Aantal treinen: 27

Tijd in de trein: 1 dag, 14 uur en 51 minuten

Duitsland - München

Op onze eerste dag wilde we het liefst zo snel mogelijk Duitsland doorkruisen om richting Oostenrijk te gaan. We keken op Google Maps en onze interrailapp en besloten onze eerste nacht in München door te brengen. Een stad waar we allebei nog niet waren geweest en die mooi op de route lag.

Hebben we iets van München gezien? Nee... alleen een klein stukje van het centrum en dat was het. Na een drukke periode waren we moe vertrokken en hadden we vooral zin om het rustig aan te doen.

Oostenrijk - Linz & Wenen

Na een redelijk ontbijtje vetrokken we de volgende dag richting Oostenrijk. Helaas waren de weersvoorspellingen niet zo goed en besloten we naar een plek te gaan waar de zon wel scheen. We kwamen uit bij het plaatsje Linz- Pichling. Aan de Pichlingersee ligt een camping en hier besloten we voor de eerste keer onze tent op te zetten.

De volgende dag namen we de trein richting Linz. We liepen een rondje door de stad en kochten ontbijt, wat we aan de Donau opaten. Vervolgens besloten we terug te lopen naar het treinstation en daar te kijken of we nog een andere plaats konden bezoeken. Een van de eerste treinen die vetrok ging richting Wenen, dus besloten we die trein in te stappen. Tijdens deze interrail reis merken we dat we de treinreis vaak leuker vinden dan de bestemming zelf, er is onderweg zoveel te zien. In Wenen aangekomen besloten we een bezoek te brengen aan Schloss Belvedere.

Vanuit Oostenrijk wilde we richting het Balatonmeer in Hongarije reizen, vanwege de goede weersvoorspellingen.

Hongarije - Győr & Boedepast

Iets anders dat we erg leuk vinden aan onze interrailreis is dat we overal kunnen stoppen en op die manier ook nieuwe plekken kunnen ontdekken. We besloten daarom een dag te stoppen in Győr, een stad in Hongarije net over de grens bij Oostenrijk. We sliepen hier in een hotel en waren erg blij dat we hier zijn gestopt. Het bleek namelijk een heel leuk, kleurrijk stadje te zijn. Er hing een hele gezellige sfeer en toevallig was er ook een klein festival.

De volgende dag reisde we verder naar Boedapest en stad waar we beide al een keer waren geweest, maar nog niet heel veel hadden gezien. We hadden een hele fijne studio, waar we ook konden koken. Dit hadden we wel gemist, dus het eerste wat we deden waren inkopen doen om drie dagen te kunnen koken. Op de planning stond o.a. een kikkererwten curry en biryani.

De volgende dag maken we een grote wandeling door de stad en bezochten veel bezienswaardigheden zoals: Budavári Palota, Halászbástya, Országház, Sint-Stefanusbasiliek en de schoenen op de Donaukade.

Wat is Boedapest een leuke stad en wat zijn een veel mooie plekken om te bezoeken. Na meer dan 20.000 stappen vonden we het weg genoeg en gingen we terug naar onze fijne studio. De volgende dag stond er nog 1 activiteit op de planning een wandeling naar het grootste park in Boedapest, waar je ook een bezoek kan brengen aan de Vajdahunyadburcht.

We zijn uiteindelijk 4 nachten in Boedapest gebleven. Voornamelijk vanwege onze fijne studio met keuken, maar ook omdat we niet zo goed wisten waar we heen wilde. Het plan was om naar het Balatonmeer in Hongarije te gaan, maar de weersvoorspelling gingen er steeds slechter uit zien. En met onweer en veel regen, lig je liever niet in een klein tentje. Omdat we zin hadden in een beetje zon besloten we zo snel mogelijk naar Italië te reizen.

Slovenië - Ljubljana

Het is onmogelijk om vanuit Boedapest in 1 dag naar Zuid-Italië te reizen. Daarom besloten we een stop te maken in Ljubljana, een stad waar we beide al meerdere keren waren geweest. De treinrit was wel de mooiste tot nu toe, zeker het stukje tussen Wenen en Graz. Na een treinrit van ongeveer 11 uur kwamen we in de avond aan in Ljubljana.

Italië - Bologna, Sorrento, Pompeï en Napels

Onze eerste stop in Italië zou de stad Bologna worden. In de ochtend hadden we een hotel geboekt en wanneer je ons op Instagram volgt, weet je welk verhaal we nu gaan vertellen. We hadden namelijk voor 53 euro een hotel geboekt met ontbijt en ook nog tegenover het station. Te mooi om waar te zijn en dat was het ook... Aangekomen bij de receptie wilde de meneer graag onze creditcard, omdat de prijs die we hadden geboekt niet klopte en hij nog moest overleggen welke prijs het dan wel zou worden. Hier gingen wij natuurlijk niet mee akkoord en uiteindelijk mochten we voor de geboekte prijs blijven slapen. Achteraf bleek deze kamer 175 euro te kosten en de dag erna zelfs meer dan 300 euro...

Door een feestdag in Italië, was het echt ontzettend druk in de stad. Wel vonden we dat er een hele leuke sfeer was en Amit ziet in Italië altijd veel vergelijkingen met India.

De volgende dag vervolgde we onze reis richting Sorrento, een plek die we hadden uitgekozen om echt even rustig aan te doen en te genieten van het weer. Daar aangekomen bleek het een van de meest toeristische plekken in Italië te zijn... Oeps. Gelukkig hadden we een camping uitgekozen, waar het wel rustig was.

We hebben uiteindelijk 5 nachten op deze camping gestaan. We hadden een fijne kampeerplek tussen de bomen en wisselde wat werk af met aan het zwembad liggen. We zijn dus echt tot rust gekomen, iets dat we graag wilde. Wel vonden we het eten in Italië erg moeilijk... we konden zelf niet koken en waren hierdoor aangewezen op het eten in de supermarkt en in restaurants. Er waren helaas weinig opties waardoor we vooral veel watermeloen en pizza hebben gegeten.

Tijdens ons verblijf in Sorrento hebben we ook een bezoek aan Pompeï gebracht. We twijfelde eerst om te gaan... maar net toen we hadden besloten toch een bezoek te willen brengen, zagen we dat je op de eerste zondag van de maand gratis naar binnen kunt. Toevallig waren wij er de eerste zondag van de maand en moesten we dus zeker een bezoek brengen.

Wat zijn we blij dat we uiteindelijk zijn gegaan, het was erg bijzonder om te zien. Wat we wel erg vonden tegenvallen is dat er nergens informatieborden staan en je dus geen idee hebt waar je eigenlijk loopt en wat je ziet. Tip, neem een audio tour!

Na een hele fijne tijd in Sorrento, besloten we de trein naar Napels te nemen. We hadden van te voren veel waarschuwingen gekregen, hierdoor waren we banger gemaakt dan nodig. In veel opzichten vonden we Napels op India (New Delhi) lijken, de drukte op straat en dat er geen verkeersregels bestaan. Maar ook de gezelligheid en de producten die op straat worden verkocht. Wij hebben het echt naar ons zin gehad. Een aanrader om te bezoeken is Orto Botanico di Napoli en een groente/fruit markt vlakbij Porta Capuana.

Ook hebben we een gezellige avond in Napels gehad met twee vrienden uit Servië, die in de zelfde accomodatie overnachten. Dit is een van de dingen die we leuk vinden aan reizen, mensen ontmoeten waarmee we leuke en interessante gesprekken kunnen voeren.

Dit was ook onze laatste nacht in Italië.

Op donderdag 9 juni reizen we weer verder... benieuwd waar we naar toe gaan? Volg ons dan op Instagram of wacht tot de volgende update online komt op onze webiste.